Історія

Початок історії Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи ім. І. Герети – це літопис двох закладів зі своєю історією та традиціями: Тернопільської загальноосвітньої школи №21 Тернопільської міської ради та Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв ім. Ігоря Герети Тернопільської обласної ради. На їх основі і виникла навчальна інституція нового типу.

Розпорядженням представника Президента України в Тернопільській області п. Романа Гром’яка від 4 вересня 1992 р. №296 розпочався проєкт відкриття Тернопільської обласної школи мистецтв. Проте шлях до реального втілення був доволі тривалим.

Ініціатором став Ігор Герета -- директор Інституту національного відродження, відомий науковець, політичний та громадський діяч.

Gereta-a
Ігор Петрович Герета

Над підготовкою Наукової Концепції школи працювала творча група (Ігор Герета – автор проєкту; Мая Нівельт – відмінник освіти України, викладач музичного училища імені Соломії Крушельницької; Ігор Дуда – мистецтвознавець, заслужений працівник культури України, директор обласного художнього музею; Богдан Ткачик – заслужений художник України, політичний та громадський діяч; Ганна Ткачик – відома художниця). До проєкту були залучені науковці Олег Полянський та Марія Крупа; педагог, тодішній начальник обласного управління освіти Богдан Хаварівський; депутат Верховної Ради України, голова комітету з питань культури та духовного відродження Лесь Танюк; відомий український музикант, кобзар, композитор і поет Микола Литвин та інші.

Наступним кроком до відкриття закладу став наказ Міністерства культури України № 406 від 5 серпня 1994 р. «Про відкриття обласної дитячої школи мистецтв у м. Тернополі». Саме після цього розпочався набір учнів до першого класу. Концепцією школи було передбачено поступове її наповнення. Наступного навчального року набрали вже два класи.

Згодом директором школи призначили Остапа Гайдукевича, якому довелося взяти на себе всю відповідальність за організацію та функціонування школи. Велику допомогу надали викладачі Тернопільського музичного училища імені Соломії Крушельницької: Л. Корній, А. Юркевич, Б. Конєв, Л. Конєва, Н. Буртняк, О. Татаренцев та інші. Саме вони підготували творче підґрунтя для належного рівня мистецького відділу школи.

Першими вчителями стали Орищак Н.Б., Мируцька Г.М., Андійовська С.П., Герета Я.І., Демченко Н.В., Кіндрат М.М, Намісняк О.Ю., Шанайда О.І., Дорож В.Р (заступник директора з навчальної роботи), Назар Л.М., Онищук В.М., Домбровська Н.М., Дардан Т.С., Романишина О.Я., Гусак Л.І. На посади викладачів мистецьких дисциплін були призначені Бондар Г.Г. (в.о.заступника директора з навчально-виховної роботи ), Жовнич В.П., Краківська І.В., Грам`як Л.М., Дерлиця Н.Р., Велиган І.Я., Купецька О.А., Маловічко С.М., Рудак С.В., Боднар О.Я., Паршина О.М., Рудзінський М.С., Нівельт М.А., Сава Б.І., Ткачук Л.П.

Першим було найважче, адже в педагогічній практиці їм довелося поєднувати викладання загальноосвітніх предметів із мистецькими. Ігор Герета, один із авторів Концепції школи, завжди підкреслював, що «…для використання усіх резервів дитячої душі упродовж процесу навчання в різному вигляді учні повинні вивчати всі мистецькі дисципліни. У викладанні предметів загальноосвітнього циклу школа повинна різко посилити естетичні засади».

Гайдукевич_О._І._2018
Гайдукевич Остап Іванович
Мистецька школа
Педагогічний колектив Школи мистецтв

Якщо говорити про Тернопільську загальноосвітню школу №21, то все почалося у серпні 1984 року. На проспекті Злуки, 51 було відкрито нову школу, а директором стала Москаль Тетяна Анатоліївна. До закладу прийшли молоді вчителі - ентузіасти своєї справи. Педагогічний колектив налічував 96 працівників. Школа прийняла на навчання 1 842 учні (53 класи), а у 1985 році – 2 245 дітей. До 1997 р. частина класів була з російською мовою навчання. Перший випуск у 1986 р. налічував 68 учнів.

Учителі школи 1984 року, що працюють і сьогодні, – це Бабовал Т.І., Беньковський І. Г., Романишин І. С., Секелик Н. Д., Фундига О. І., Яремчук Н. О.

Школа стала осередком дружби, творчості, педагогічного пошуку. Тут апробовували інноваційні методи навчання, заклад формував власне освітнє середовище. У школі не просто працювали – тут жили.

Зразком мудрості та трепетного ставлення до учня і вчителя був наступний директор закладу Башуцький Ярослав Іванович. Становлення української школи припало на його каденцію.

Білий Ярослав Романович – директор, якого поважали за людяність, глибокі фахові знання, впроваджені педагогічні новації. Він відомий також як автор поетичних вистав, актор, професійний співак.

Наступна сторінка історії закладу розпочалася за каденції Секелик Наталії Данилівни.

У школі практично вперше в Тернополі за ініціативи заступника директора з виховної роботи Литвинюк Г. І. апробували і презентували проєктні технології. Заклад брав участь у всеукраїнському проєкті «Розвиток учнів у позакласному просторі». За 5 років у школі захистили 92 найрізноманітніших проєкти, до яких були залучені учні, вчителі, батьки, громадськість, спонсори. Діти створили банк «Бонус», фотостудію, фітоаптеку, знімали кіно, налагодили випуск часопису та збірок поетичних творів, провели благодійні аукціони, на яких реалізували власні мистецькі вироби.

Наступним кроком став захист одночасно 10 предметних проєктів, поширення досвіду за межами міста й області. У 2010 році на Всеукраїнському благодійному форумі «Добро починається з тебе» заклад виборов третє, а в 2012 р. – перше місце на Міжнародному форумі «Україна-3000». ТЗОШ №21 отримала підтримку та визнання як заклад нового типу, де апробуються і реалізуються інноваційні педагогічні ідеї та проєкти.

Секелик Н.Д.
Секелик Наталія Данилівна

6 вересня 2018 року, об’єднавши ці два великі творчі колективи, рішенням сесії Тернопільської міської ради було створено Тернопільський ліцей №21 - спеціалізовану мистецьку школу імені Ігоря Герети як сучасний інноваційний заклад освіти, який має три рівні загальної середньої освіти: початкова школа тривалістю чотири роки, базова середня школа (гімназія) тривалістю п’ять років, профільна середня освіта тривалістю два (три) роки; два рівні мистецької освіти: початкова мистецька освіта тривалістю дев’ять років, профільна мистецька освіта тривалістю два (три) роки.

Допрофільне та профільне навчання відбувається:
• за суспільно-гуманітарним напрямом: філологічним та історично-правовим профілями;
• за мистецьким напрямом: музичним, хореографічним, художнім та театральним профілями.

З вересня 2018 року очолює заклад директорка Гудима Марія Ігорівна. Саме за її каденції ліцей став новим творчим осередком, де народжуються великі проєкти, які обов`язково стають успішними.

З листопада 2018 р. ліцей став експериментальним закладом всеукраїнського рівня. Темою експериментальної роботи є «Формування мистецького середовища в закладі загальної середньої освіти» (наказ Міністерства освіти і науки України від 27.11.2018 р. №1304).

Функціонування ліцею забезпечує сучасна матеріально-технічна база: 3 комп’ютерні класи, кабінети рисунку, живопису, хореографічні зали, бібліотека, спортивна зала, актова зала, студія звукозапису, оновлена шкільна їдальня тощо.

У вересні 2020 року споруджено мультифункціональний спортивний майданчик.

У грудні 2020 року завершилось будівництво мистецького корпусу ліцею.

Сьогодні ліцей – заклад, у якому працює 137 педагогів, навчається 1 029 учнів. Функціонує понад 20 творчих колективів та студій.

Колектив мистецького ліцею має ще багато творчих задумів, планів і проєктів, бо, як вважає директор закладу п. Марія Гудима, «можливість самовираження і самовизначення, практика мистецьких традицій та освітніх інновацій, педагогіка партнерства – це наш шлях. Благословен той, хто йде».

Мрії надихають! Мрії здійснюються! Саме тому ми продовжуємо наш шлях і намагаємося зробити все, аби заклад процвітав.

Заклад давав можливість кожній дитині отримати комплексну (загальну середню та мистецьку) освіту і гармонійно розвиватись у всіх сферах життя. Мистецька школа стала середовищем для розвитку творчого потенціалу учнів. Шляхом інтегрування різних навчальних дисциплін із залученням дітей до образотворчого, музичного, хореографічного, театрального мистецтва забезпечила формування всебічно розвинених, обдарованих особистостей, готових застосувати свої знання та вміння в сучасних умовах.

У 2012 році Тернопільській обласній експериментальній комплексній школі мистецтв було присвоєно ім’я Ігоря Герети.

Бурхливе та творче життя вирувало у школі. Серед випускників різних років багато відомих людей, які назавжди пов`язали свою долю з мистецтвом – актори, співаки, хореографи, музиканти, художники, письменники і просто ті, для кого творчість – невід`ємна частина життя.